Gezond de feestdagen doorkomen. Zo doe je dat.

Het is weer december. Een prachtige maand, die tegelijkertijd ook voor veel mensen weer een uitdaging is met alle feestelijkheden, lekker eten en drukte er om heen. Hoe kun je hier je weg in vinden, je rust bewaren en gezond blijven eten zonder de december kilo’s? Een vraag die ik heel vaak krijg in de studio.

Stel doelen

Vraag jezelf af wat je wilt bereiken de komende feestdagen, je zult zien dat dat vast niet is dat je je helemaal voleet. Nee, doelen voor de komende feestdagen zijn bijvoorbeeld: genieten, met het gezin samen zijn, plezier maken, etc. Bedenk je dan hoe je dat kunt invullen vanuit de goede gewoontes en gezonde levensstijl die je al hebt opgebouwd

Eet niet te veel en luister naar je lichaam.

Mijn vader zei altijd, het is de eerste en de laatste hap die je proeft. Een mooi statement, dat me altijd bijblijft. Zeker tijdens de feestdagen kun je heel makkelijk veel meer eten dan je zou willen en nodig hebt. Luister naar je lichaam, stop met eten als je een voldaan gevoel hebt. Houd de 80% regel aan waarbij je je niet meer dan 80% vol eet.

Houd de controle

Organiseer zelf een diner, zodat je de controle houdt over wat je serveert en eet. Bedenk een diner met minder gangen en kleinere porties, Kies voor gerechten die een lagere caloriedichtheid hebben, zoals gerechten met veel groenten. Gebruik liever zure room dan crème fraîche. Ook magere spekblokjes bevatten veel minder calorieën dan gewone spekblokjes. Dat geldt ook voor de magere kaassoorten zoals 30+-kaas of hütenkäse. Ook van producten als mayonaise zijn minder vette varianten te koop, zoals frietsaus. Je kunt natuurlijk ook zelf je eigen gezondere sausjes of dips maken. Kijk voor caloriearme tussendoortjes ook eens naar de tussendoortjes in de Vytal app.

Houd je gewone ritme aan

Ik hoor van veel deelnemers dat ze tijdens de feestdage van hun normale ritme afwijken. Logisch, mensen hebben vakantie of een aantal vrije dagen en de gezellige dagen met vrienden en familie. Structuur en ritme is zo belangrijk dus probeer ook tijdens de feestdagen het ritme van 3 maaltijden en de tussendoortjes per dag aan te houden. Maaltijden overslaan omdat je bijvoorbeeld een grote lunch verwacht, kan ertoe leiden dat je meer tussendoortjes eet, zeker als dat ook wordt aangeboden. Door de structuur aan te houden, kom je minder snel in de verleiding.

Kleine happen, kleine slokjes

Eigenlijk een hele goede tip en suggestie die je altijd kunt gebruiken is eet met kleine happen. Door met een kleine lepel te eten en goed te kauwen eet je langzamer. Hierdoor voel je je sneller vol. Het kost altijd even wat tijd voor dat het “vol” signaal je brein heeft bereikt en door langzamer te eten krijg je op tijd het signaal vol door. Kies naast een kleinere lepel en borden ook eens voor een kleiner glas. In frisdrank, sap en alcoholische dranken zoals bier en wijn zitten immers veel calorieën. Door een kleiner glas te kiezen krijg je uiteindelijk minder calorieën binnen.

Beweeg

Tijdens de feestdagen heb je misschien geen vast beweegpatroon, maar er zijn genoeg andere manieren om actief bezig te zijn. Denk aan je doelstellingen als verbinding en maak een mooie winterwandeling of een fietstocht samen met je gezin, vrienden of familie. Kom maar van die bank af en zorg voor beweging!

Genieten

Er zijn ook nog best veel mensen die deze mooie tijd als stressvol ervaren en zich schuldig voelen. De feestdagen zijn niet bedoeld om je bezig te houden met afvallen. Laat dat los en geniet van waar het eigenlijk echt om gaat en dat is plezier hebben, genieten, samen zijn, connectie. Maak je niet druk, ook als je wat meer hebt gegeten dan je van plan was, je iets bent aangekomen na de feestdagen. Maak je niet druk en pak de draad weer op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.