In 5 minuten je stemming een flinke boost geven

Wie schrijft die blijft (sane). Door je gedachten, gevoelens en ervaringen op te schrijven, van je af te schrijven, verminder je stress. Het is een eenvoudige oefening om lekker stoom af te blazen. Door contact met je frustraties of verdriet te maken en te ventileren, creëer je meer zelfbewustzijn en kan je zaken beter naast je neerleggen. Maar uit onderzoek blijkt dat ook het opschrijven van intens positieve gebeurtenissen enorme positieve effecten heeft op je mentale en fysieke gezondheid.

Hieronder volgen instructies om met schrijven een betere gemoedstoestand te creëren. Volgens een studie uit 1998 kan het effect zelfs voorbij “je goed voelen” gaan. Positieve emotionele ervaringen kunnen een blijvend effect hebben op creativiteit en effectief probleemoplossend vermogen. Met andere woorden 3 dagen lang 5-20 minuten per dag schrijven over een van je mooiste ervaringen en dit herbeleven kan positief bijdragen aan je creativiteit en het omgaan met gebeurtenissen.

Instructies voor de oefening dag 1

Denk aan de mooiste ervaring of ervaringen in/ uit je leven, de gelukkigste momenten, extatische momenten, of momenten van verrukking. Momenten die je hebt ervaren door verliefd te zijn, of door naar muziek te luisteren, of plotseling ‘geraakt’ te worden door een boek of schilderij of door een of andere geweldige gebeurtenis. Kies zo’n ervaring of moment en probeer weer terug te gaan naar dat moment, inclusief alle gevoelens en emoties die bij de ervaring horen.

Schrijf nu zo gedetailleerd mogelijk over de ervaring en probeer de gevoelens, gedachten en emoties die op dat moment aanwezig waren te beschrijven. Doe je best om de betrokken emoties van die ervaring opnieuw te ervaren, voel wat je voelde, zie wat je zag, denk wat je dacht, proef, ruik, ervaar de ervaring opnieuw.

Dag 2 en 3

Voor dag 2 en 3 mag je schrijven over dezelfde ervaring of kies een volledig nieuwe ervaring.

En nu aan de slag!

Je hebt de instructies gelezen dus aan de slag. Wat voor mij heel fijn werkt is om een dergelijke oefeningen aan het begin van de dag te doen. Daarmee start je je dag met een positief gevoel en dat neem je de hele dag met je mee. Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.