Website snelheid van af nu een ranking factor

De snelheid van een website bepaald mede de ranking in de zoekresultaten.

Het zat er al een tijdje aan te komen, wij waren er in elkgeval al bewust mee bezig hoewel dat ook meer gericht was op conversie verbetering en niet zozeer op ranking verbetering. Vrijdag 9 april kwam het verlossende woord op het officiële Google Webmaster Blog: snelheid is vanaf heden een ranking factor.

Snelheid in Nederland nog geen ranking factor.

Op dit moment zullen wij in Nederland nog niet veel veranderingen zien in een verschuiving van de rankings van websites. Alleen voor bezoekers op Google.com die zoeken in het Engels is de ranking factor ingevoerd ik verwacht echter dat het niet lang op zich zal laten wachten voor dat ook Google.nl en de Nederlandse taal mee zal worden genomen. Google laat ook nog weten dat snelheid dan wel een ranking factor wordt maar zeker niet gaat opwegen tegen de ranking factor van relevantie. Google hanteerd een hele reeks aan ranking factoren en nu is daar dus een extra ranking factor aan toegevoegd.

Hoe wordt de snelheid bepaald.

Google bepaalt de snelheid van een website op twee manieren:

  1. De Googlebot, de “spider” die de pagina doorloopt en indexeert, meet hoe lang hij hier over doet;
  2. De Google Toolbar simuleert hoe een mens de snelheid van een website zal ervaren. In tegenstelling tot Googlebot neemt de toolbar onderdelen als Flash en Javascript wel mee.

De snelheid wordt gemeten ten opzichte van andere, gerelateerde website en wordt ook gekeken naar regio. Lokale verschillen veroorzaakt door bijvoorbeeld service providers zullen daardoor wegvallen.

Laadtijd altijd al belangrijk.

Voor je website is het altijd al belangrijk geweest om de snelheid zo hoog mogelijk te krijgen en te houden. Wij hielden met het bouwen en implementeren van websites en landingpagina’s altijd al rekening met de snelheid. Uit onderzoek zowel door ons zelf uitgevoerd als door derden blijkt de conversie flink omhoog te gaan door een snellere website. Een strategie om het maximale uit je website te halen bevatte dus al langer laadtijd optimalisatie en veranderd deze extra toevoeging aan de ranking factors niets aan je huidige strategie.

Bijhouden van de laadtijd van je website.

Vond je dit artikel interessant of heeft het je geholpen? Deel het dan met je vrienden via onderstaande social media.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.