Optimaliseren van je WordPress theme

Betere ranking van je WordPress weblog artikelen in zoekmachines

Veel particulieren en bedrijven onderhouden een weblog. Voor bedrijven vaak een belangrijk onderdeel van hun social media strategie en een belangrijk gezicht naar buiten. WordPress staat bekend om zijn eigenschappen qua zoekmachine optimalisatie, webstandaarden en usability. Dit maakt ook dat er vaak, na installatie van de programmatuur, niet verder wordt gewerkt aan een wordpress theme/template om de zoekmachine vriendelijkheid verder te verbeteren.

In een aantal artikelen wil ik doornemen hoe je je wordpress weblog kunt verbeteren en zo met je artikelen hoger kunt scoren in de zoekmachines. Laat ik beginnen bij het begin, het optimaliseren van je template of theme.

Optimaliseren van je WordPress Template

Als eerste beginnen we bij het optimaliseren van de gebruikte theme. Themes die je kunt downloaden gratis of betaald zijn niet altijd evengoed gebouwd op zoekmachine vriendelijkheid. Hier kunnen we dus nog winst behalen door een aantal aanpassingen te maken door ofwel zelf in de broncode een aantal aanpassingen te maken dan wel met behulp van een plugin zaken onder controle te krijgen.

Laten we van boven naar beneden door de html code van je weblog lopen en zien wat we kunnen verbeteren.

1. Title tag

De titel tag  <title> … </title> moet helemaal boven in de head sectie van je broncode staan. Vaak staat die tag al op de juiste plaats en hoef je niets te doen. Staat hij niet bovenaan dan kun je die tag in je template editor of via een ftp programma in je header bestand verplaatsen naar de juiste plek.

Standaard wordt in wordpress de titel op de volgende manier opgebouwd: “Weblog titel » Weblog Archive » Weblog artikel titel”. De eerste woorden in de titel worden door zoekmachines het hoogst gewaardeerd en mensen lezen van links naar rechts. Daarvoor is het logisch dat de titel op een ander manier wordt opgebouwd met de titel van je artikel het eerst en daarna pas andere teksten.

Met behulp van handige plugins kun je eenvoudig je titels op een andere manier weer gaan geven. Ikzelf gebruik graag de “all in one seo pack” plugin hiervoor. Het maakt het éénvoudig om, onder andere, de titel juist weer te geven.

Na installatie van de plugin kun je onder settings de volgende instellingen maken wat betreft de titels van je posts.

Je kunt hier de titel formattering aanpassen van zes pagina types.

  • Post title format:
  • Page title format:
  • Category title format:
  • Archive title format:
  • Tag title format:
  • Search title format:

Er zijn nog meer aanpassingen die je kunt maken in de plugin. zo kun je per artikel je titel aanpassen en heb je hierdoor veel controle op de pagina titles.

Zonder plugin kun je natuurlijk ook de header.php aanpassen en er met php voor zorgen dat de title tag juist wordt gevuld op de verschillende pagina’s. Het gebruik van een plugin maakt dingen wat flexibeler en kennis van php of de wordpress api is niet vereist.

2. kruimelpaden

kruimelpaden worden in themes en templates nauwelijks standaard aangeboden. Dat is jammer want ze zijn belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je weblog en maken de gebruiker bewust waar ze zich bevinden in de site en hoe ze weer terug kunnen keren. Tevens zijn kruimelpaden belangrijk voor de zoekmachine, zij kunnen met kruimelpaden eenvoudig de structuur van de site achterhalen.

Voor kruimelpaden of zogenaamde breadcrums kan je ook plugins downloaden. Ik zelf gebruik een php functie die ik in het bestand functions.php, te vinden in de root van de theme die je gebruikt, plaats. Ik hoef nu alleen nog de CSS aan te maken die de opmaak verzorgt voor het kruimelpad en de functie aanroepen in de header.php of afhankelijk van de opmaak in page.php, single.php, archive.php en search.php

3. Heading tags

In heel veel themes zijn de headings niet juist verdeeld in de layout. Ik kom nogal eens tegen dat er een verborgen h1 en h2 tag staan waar de titel van de website in wordt geplaatst. De vertoning van de heading tags zijn dan met behulp van css “uitgezet” als bezoeker zie je de tag dan ook niet maar de zoekmachine spidert de tag wel.

Het is niet goed om op elke pagina dezelfde tekst te plaatsen in de belangrijke h1 heading tag. Het is prima om je weblog titel in een h1 tag te zetten op de landingspagina echter op andere pagina’s zoals de categorie. post en single post pagina’s is het niet wenselijk de weblog titel te gebruiken en willen we de titel van het artikel in de h1 tag zetten.

Wat we dus willen doen is de verborgen h1 tags verwijderen en de lagere heading titels die gebruikt worden voor de titels van artikelen aanpassen en zorgen dat dat de h1 tag wordt. In de post.php en page.php van je theme vindt je de plekken waar de heading tags staan.

4. Lees meer links

Onder de artikel intro’s staan de “lees meer” links. Hier heeft een zoekmachine niet veel aan. Zoekmachines gaan er van uit dat de woorden waar een link omheen staat iets zeggen over de inhoud die men aantreft als men op de link heeft geklikt. Bij de indexering van de inhoud van een pagina spelen alle gelinkte woorden mee. Alle kleine beetjes helpen dus willen we deze, niets zeggende woorden, aanpassen en het wat zinnigs meegeven.

Dit kunnen we eenvoudig aanpassen in de templates door de titel van de artikel mee te geven in de link. met bijvoorbeeld de tekst “lees meer over:” Hierdoor hebben we de link naar het artikel meer relevantie meegegeven die ook wordt meegenomen voor de ranking van het artikel.

5. Vorige en volgende post

onder of boven aan artikelen staan ook tekst links of buttons naar de volgende en vorige artikel. Ook deze link of button voegen vaak niets toe aan de zoekmachine vriendelijkheid van de weblog en zijn artikelen. Ook hier kunnen we dan ook beter verwijzen met de titel van het artikel. deze aanpassing kan je maken in single.php met een simpele aanroep van de functie <?php previous_post_link(‘%link’, ‘%title’); ?> Deze functie plaatst een link met de titel van de vorige artikel. Met <?php next_post_link(‘%link’, ‘%title’); ?> geef je de link naar het volgende artikel weer.

Nu hebben we dus bij elke artikel niet meer een link volgende en vorige maar een betekenisvolle link naar het volgende en vorige artikel.

6. Schone templates

Als laatste kunnen we nog door alle templates lopen en kijken of we inline css en JavaScript kunnen verplaatsen naar een extern bestand om zo de code schoon te houden. Bezoekers kunnen dergelijke externe bestanden meteen cachen terwijl de zoekmachine alleen de meest interessante informatie hoeft op te halen zonder opmaak en JavaScripts die ze toch niet uitvoeren.

7. Nawoord

Hiermee eindigt het eerste gedeelte van een aantal artikelen die ik wil schrijven over het optimaliseren van je WordPress weblog. De onderwerpen die ik hier heb behandeld zijn in dit deel vrij technisch van aard maar geven een stabiel resultaat en een heel goed uitgangspunt. Er is van af hier nog meer te doen om je WordPress artikelen succesvol in de zoekmachines terug te laten keren. In volgende delen zal ik hier aandacht aan gaan besteden.

Met bovenstaande handleiding kan je zelf aan de slag om je WordPress weblog te optimaliseren voor zoekmachines. Mocht je zelf niet de code in willen of de tijd niet hebben om zelf aan de slag te gaan. Neem dan contact met me op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.