Linkbuilding tool, Google Alerts

google-alertGoogle Alerts is een prachtige tool die ik voor een aantal doeleinden gebruik. In dit artikel wil ik deze tool gaan bespreken als linkbuilding tool. Wat we gaan doen is het monitoren van linkbuilding opportunity’s en het vinden van mogelijke linkpartners.

Je hebt al eens in een eerder artikel van mij gezocht naar linkbuilding opportunity’s door Google Analytics te gebruiken. Hiermee vond je met name de websites en webmasters die al naar je linken waarna je met deze webmasters, die blijkbaar je content interessant vinden, je netwerk kunt uitbreiden.

Met Google Alerts kun je zoeken naar websites en artikelen waar je nog geen verbinding mee hebt maar die relevant zijn aan de zoektermen waar je je op richt. Je wilt hierbij dat er nieuwe artikelen of nieuwsberichten naar boven komen die relevant zijn aan jouw product, dienst. Eenmaal interessante en relevante websites, artikelen of nieuwsberichten gevonden kun je reageren op het artikel of bouwen aan je relatie met de webmaster. Voor de wat directere aanpak kan je natuurlijk ook direct contact opnemen met de auteur.

Google alerts instellen voor linkbuilding opportunity’s

Google Alerts houd je op de hoogte van de nieuwste organische zoekresultaten gerelateerd aan de door jou ingevoerde zoekopdracht.  De tool houd de nieuwe organische resultaten voor jou in de gaten. Je krijgt dan een email toegestuurd elke keer dat er een nieuwe website, artikel, etc in de top 50 binnen komt voor jouw zoekopdracht.

Linkbuilding too, Google Alerts

Linkbuilding met Google Alerts

Zoektermen.
Hier vul je de zoekterm in die je wilt monitoren. Je kunt ook OR, quotes,  link:, site: en – voor negatieve zoektermen gebruiken om je zoekopdracht te verfijnen en de resultaten relevanter te maken. Bijvoorbeeld: “aankoop makelaar” –Duitsland –België –Frankrijk. Hiermee zoek je naar aankoop makelaar maar niet naar een aankoop makelaar gericht op Duitsland, Berlgië en Frankrijk.

Klik op de link “voorbeeldresultaten” onder het zoektermen veld om direct te kunnen zien wat het resultaat is van je zoekopdracht zodat je die direct kunt verfijnen.

Type.
Onder type kun je instellen of je de zoekresultaten wilt monitoren uit Nieuws, blog, Realtime, video of discussie. Ik zou die gewoon op alles zetten. Je wilt je op dit moment niet beperken tot één media. Toch is het handig als je later wat meer idee krijgt van de mogelijkheden je jezelf een bepaalde tijd wilt richten op bijvoorbeeld weblog artikelen. Je kunt dan de zoekresultaten meer focussen op een bepaalde media.

Hoe vaak.
Bij hoe vaak kan je er voor kiezen elke dag resultaten opgestuurd te  krijgen of wekelijks.  Aan jou de keuze. Bij de resultaten voor elke dag krijg je de nieuwe organische resultaten van die dag en bij wekelijks krijg je de resultaten van die week.

Volume.
Hier kan je kiezen voor “alleen de beste resultaten” of voor “Alle resultaten” Met de eerste keuze probeert Google, zo te filteren dat je de meest relevante resultaten krijgt aan de hand van je zoekopdracht.

Verzenden naar.
Heb je een Google Account, en daar ga ik van uit, dan staat hier je email adres waarmee je bent ingeschreven. Je kunt als tweede keuze er ook voor kiezen om de resultaten in feed te beheren. Het mooie hiervan is dat zodra er een nieuwe item wordt gevonden door Google, je de resultaten direct in je feed te zien krijgt. Heb je veel alerts lopen dan voorkomt de keuze voor alerts via RSS dat je niet een grote hoeveelheid e-mails binnen krijgt.

Linkbuilding is aan relaties bouwen

Je hebt alles ingesteld, Je zoekt via Google Alerts nu naar de belangrijkste zoektermen waar je je op richt en krijgt nu dus via email of RSS de nieuwste zoekresultaten aan de hand van je zoekopdracht. Linkbuilding is met name bouwen aan relaties en met de resultaten uit je Google Alerts weet je wat er gebeurd in je markt en waar mogelijkheden zijn om aan die relaties te werken.

Succes met het bouwen aan jouw netwerk, en laat me weten hoe jij Google Alerts inzet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.