Hoge weigeringspercentages en de oorzaak.

Nu steeds meer marketeers zich bezighouden met de statistieken van hun website omdat hun website een steeds belangrijker onderdeel wordt in de marketing mix van hun bedrijf, wordt er ook verder gekeken dan naar unieke bezoekers en pagina weergaven.

Een belangrijk onderdeel dat je tegenkomt in je statistiekenpakket is het weigeringspercentage van pagina’s en de gehele website. Een hoog weigeringspercentage duidt erop dat een groot aantal van de bezoekers die je site heeft bezocht de site na opening ook direct weer verlaat en niet verder heeft geklikt dan de pagina waar ze binnenkwamen.

Dit is natuurlijk niet wenselijk en er zijn verschillende redenen dat het weigeringspercentage van je website hoog kan zijn.

Interne factoren van een hoge bounce rate.

Website ontwerp en usability.
Komt een bezoeker op de site, dan is het heel erg belangrijk dat de bezoeker meteen weet waar de site over gaat. Is de site moeilijk te doorgronden,  laadt hij heel erg traag, voelt de bezoeker  zich niet thuis, dan zul je dit terstond vertaald zien in een hoger weigeringspercentage.

Zo is het dan ook erg goed om het weigeringspercentage te bekijken van de verschillende onderdelen of pagina’s van je website om zo te achterhalen of je website overal wel goed in elkaar steekt.

Inhoud van de website
De inhoud van je website is ook erg belangrijk en moet gericht zijn op je doelgroep en de bezoeker begeleiden door de website. Komt een bezoeker op een pagina waar de inhoud de bezoeker niet verder motiveert, prikkelt of begeleidt door de website dan haakt hij heel snel af en vergroot dat het weigeringspercentage van je website.

Website navigatie
Navigatie door de site moet duidelijk en helder zijn. Weet een bezoeker niet waar hij op dat moment naar toe moet, dan haakt hij af en ben je hem kwijt.

Technische oorzaken
Ik kom ze tegen, de websites die een php foutmelding tonen. Maar ook hele trage websites vallen onder de technische oorzaken. Is je website erg langzaam dan zul je dat meteen terugvinden in het weigeringspercentage van je website. Denk ook aan ActiveX componenten waar de bezoeker iets moet downloaden om verder te  kunnen. Alle componenten die de bezoeker verplichten om iets te downloaden voor ze bij de content kunnen waar ze naar op zoek zijn leveren opgevende bezoekers op.

Marketing factoren die weigeringspercentage beïnvloeden.

Verkeerde zoekterm keuze.
Heeft u voor zoekmachine optimalisatie de verkeerde zoektermen uitgezocht, dan zal zich dat ook vertalen in een hoger weigeringspercentage.  Ook de keuze van niet relevante zoektermen voor adverteren in zoekresultaten zal u bezoekers opleveren die éénmaal op de site aangekomen niet tegenkomen wat ze daar verwachten en de site vroegtijdig verlaten.

Zaak is dan ook bij een zoekmachineoptimalisatie-campagne te monitoren wat het weigeringspercentage is van de bezoekers die via die zoektermen binnenkomen. Hierdoor valt snel te ontdekken in hoeverre je zoektermen relevant zijn.

Advertentie teksten.
Zijn de teksten van betaalde advertenties niet juist met betrekking tot de inhoud van je website of pagina die de advertentie promoot, dan vinden ook hier de bezoekers niet dat wat ze verwachten.Zaak is dus om niet je teksten te schrijven om je CTR te boosten maar juist die bezoekers te triggeren die ook precies dat vinden wat ze verwachten. Het gaat er niet om zoveel mogelijk bezoekers binnen te krijgen maar het gaat om kwalitatieve bezoekers die ook dat zoeken wat je aanbiedt.

Pagina titel en meta omschrijving.
Ook hier geldt hetzelfde als boven, Pagina titel en meta omschrijving komen terug in de zoekmachine resultaten en als ze niet precies dat communiceren wat er op de website te vinden is, krijg je bezoekers op je website die niet vinden wat ze zoeken of verwachten.

Hier komt ook goede zoekmachine optimalisatie om de hoek kijken. Niet de pagina titel en meta omschrijving gebruiken om zoveel mogelijk bezoekers naar binnen te loodsen maar precies dat communiceren wat de site/pagina ook communiceert.

Kwaliteitsverkeer

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je in je zoektocht naar bezoekers zoekt naar kwaliteitsbezoekers,  bezoekers die op zoek zijn naar wat jij ze online ook te bieden hebt. Het is leuk om veel verkeer te hebben op je site maar als die mensen allemaal weer wegklikken direct nadat ze op je site zijn aangekomen, heb je niets aan die bezoekers.

Laat je dus niet gek maken met cijfers als unieke bezoekers. Ik kan eigenlijk wel zeggen dat dat misschien wel de minst belangrijke cijfers zijn die je statistieken kunnen geven. Het zegt gewoon niet zoveel en je kunt er je site niet mee optimaliseren.

Kijk dus eens wat vaker naar je bounce rates!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.