Checklist schrijven van een artikel

Ik hou van checklists. Ik heb checklists leren gebruiken door “Getting things done” time management en sindsdien gebruik ik bijna overal checklists voor. Het voordeel is dat ik niet bang hoef te zijn dat ik dingen vergeet en dat ik processen en taken steeds verder kan optimaliseren.

Ik kan namelijk een checklist altijd blijven bijwerken aan de hand van mijn ervaringen en ontwikkelingen.

Dus ik wil jullie graag overhalen om ook checklists te gebruiken en wil dan ook regelmatig een paar checklists met jullie delen die ik gebruik.

Voordat je je artikel publiceert.

  • Ben je je tekst begonnen met een samenvatting?
  • Is het onderwerp iets wat je doelgroep wil lezen?
  • Gebruik relevante zoektermen, onderzoek en beslis.
  • Gebruik koppen H1, h2, h3 etc.
  • Optimaliseer je foto’s en plaatjes
  • Link naar relevante oude artikelen
  • Lees je tekst hardop na dat je het hebt geschreven.
  • Kijk de tekst na op spelling en zinsopbouw. (maak een checklist met fouten die je vaak maakt.)
  • Bekijk de opmaak. Denk aan de witruimte en niet te lange alinea’s
  • Is je schrijfstijl het zelfde als die je over de gehele website gebruikt?
  • Is je artikel compleet?
  • Werken alle links in je artikel?
  • Beweeg je lezer te reageren op je artikel.
  • Optimaliseer de titel van je pagina in Headspace2 (of andere seo plugin)
  • Optimaliseer je pagina beschrijving in Headspace2 (of andere seo plugin) is de beschrijving uitnodigend?
  • Kies de juiste categorie en tag (niet te veel tags per artikel)
  • Heb je de publicatie datum goed staan (mocht je het artikel willen publiceren in de toekomst)
  • Heb je bronnen gebruikt die nog vermeld moeten worden?

Nadat je artikel gepubliceerd is.

  • Maak een Google Analytics campagne url aan voor links naar je artikel.
  • Stuur een tweet over je artikel met gebruik van campagne url
  • Vraag mensen je tweet te retweeten voeg “Pls RT” toe aan je tweet.
  • Deel je artikel op Facebook met gebruik van campagne url
  • Deel je artikel op LinkedIn met gebruik van campagne url
  • Reageer op reacties van lezers.
  • Reageer op weblog van lezers indien relevant te toegevoegde waarde.
  • Bedank mensen die je twitter bericht hebben ge-retweet.
  • Bekijk de statistieken van je weblog, kijk naar waar je verkeer vandaan kwam, wat het bouncepercentage is. Filter uit de gegevens of het onderwerp interessant is voor je doelgroep.

Een leuke checklist die in de loop der tijd nog wel aangevuld zal worden. Hoe zou jouw checklist er uit zien voor het schrijven van je artikelen op je weblog?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.